RSS

Friday, April 10, 2009

Kelip-Kelip Kg Kuantan

Emm...sebenarnye dah lama sgt aku teringin nak g tpt ni. Siap cari info kt internet camne nak g sana dan byk info aku dpt dari K. Nurul. Dia penah buat research kat situ. Dari tahun lepas aku ckp kat abg cik nak g. Tp dia tak nak bwk pas2 siap bgtau kat kat situ ada hantu la.. mcm2 la tuk menakutkan aku. Tp akhirnyer..mggu lepas termakbul gak hajat aku nk g tgk Kelip2 dgn mata kepala aku sendiri. Lepas balik dari Bkt Cerakah, ktrg terus g Kuala Selangor. Aku cuma tukar baju basah kat masjid Sri Petaling & Abg E sempat lagi blk rmh mandi n tukar baju.

Perjlnan ke Kuala Selangor dari rmh aku lebih kurang 1 jam 30 min. Hari sedikit hujan pastu jln jam sebab ada accident. Ktrg smpi kat area Kuala Selangor around kul 5.30ptg. Ingatkan nak g tgk keadaan tpt tu dulu tp sbb kan dah terlajak jln, jd terus ke Bkt Melawati cari tpt mkn. Masing2 dah lapar giller sebab cuma mkn pagi jer kat kedai mamak. Punyer la ssh nk cari tpt mkn. Ktrg dah lapo giller so stop kat medan selera kat Bkt Melawati. Berhampiran ngan Bukit Melawati. Ingt nk mkn seafood tp kedai plak tutup soo..mkn bubur nasi perasa ayam jer la. Tp sdp gak.



Ni la bubur nasi yg aku order.







Pastu g sembahyg kat Masjid kt situ. Aku nmpk satu tpt yg berpagar dan ada signboard Telaga Tujuh. Aku rasa mesti ada cite disebalik telaga yg ada kat situ. Ni le yg menjdi misteri dan tanda tanya aku hingga kini. Hehe...rasa mcm kt misteri nusantara plak rasanyer.
















Lps tu ktrg patah balik ke Kg Kuantan. Kali ktrg hati2 tgk signboard takut t'lepas lg.
Akhirnyer smpi gk tpt yg dituju. Tp ktrg smpi awal sgt sebab kaunter bukak pkl 7.45mlm. Kitrg cuma lepak kat jeti smbl borak2 ngan Pakcik Ahmad yg secara kebetulan jd tukang bwk sampan utk ktrg mlm tu. Emm.. klu tau lmbt lagi, blh g jln2 kt Bukit Melawati dulu. Tp Abg E tak nak sebab dia kata dah penat drive.. Siannyer Abg E, Aku dah dera dia 1 hari jd driver merangkap cameraman aku. Mula2 aku rasa frust takut x leh tgk kelip2 sbb menurut pakcik Ahmad, klu hujan lebat, mmg x blh tgk sebab Kelip2 takkan kuar punyer. Aku doa jer dlm ati spya hujan berenti sbb klu tak mcm sia2 je dtg tp tak dpt tgk. Akhirnyer hujan dah 'seriat' skit,ktrg naik gak sampan smbl berpayung. Dah la naik berdua jer sampan tu. Abg E kata tak nak naik ngan org lain. Naik berdua romantik la konon...heheh... dan ktrg akhirnyer dpt gak tgk Kelip2 jgk.


Suasana waktu petang kt Jeti







Aku ngan Abg E.











Muka org frust.....












Bersiap sedia tggu ujan berenti..
Ni la kelip2, tp x nmpk sgt bile kena flash..jd kepada sesiapa nk tgk ,dtg la ke Kg Kuantan Kuala Selangor utk menyaksikan sendiri keindahan alam pada waktu mlm.






Alhamdulillah segalanyer selamat... Terima kasih pd Pakcik Ahmad atas penerangan yg diberikan.











Gmbr bukti sebelum blk. Hehee..











Terima kasih pada Abg E utk satu hari mggu yg memenatkan tapi yang mmg best giller. Terima kasih juga atas perjalanan kita yg memakan masa hampir 14 jam....
And what next trip????

1 comments:

z.a.i.n.u.r said...

Berapa bayaran yang dikenakan?
Berapa lama masa dimabil diambil utk satu trip sampan?

Post a Comment